24 oktober 2023
HR- en Organisatieadvies

Gelijkwaardigheid van de medewerkers als norm, maakt de organisatie succesvoller

Er is meer focus nodig op de gelijkwaardigheid van medewerkers én leidinggevenden. Dat komt onder meer door nieuwe vormen van multidisciplinair en hybride werken, plattere organisaties, verschillen in opleidingsniveaus en nieuwe generaties die anders samenwerken. Onze collega Jan Tjerk Boonstra schreef samen met Patrick van der Voorn en Wessel Exterkate van Conclusion onderstaand artikel om dit te betogen.


 

Zonder gelijkwaardigheid van medewerkers en leidinggevenden als uitgangspunt voor onder meer het HR-beleid, lopen concepten als hybride werken en de platte organisatie stuk op hiërarchische verhoudingen en gebrek aan vertrouwen en (regel)ruimte voor medewerkers. In onze rol als organisatieadviseurs en implementatie-experts ervaren wij een groot gebrek aan gelijkwaardigheid binnen organisaties. Daarom moeten we hiermee als HR-vakgenoten met zijn allen hard aan de slag.

Gelijkwaardigheid als principe binnen organisaties is vanuit het recente verleden niet heel vanzelfsprekend. Hiërarchische verhoudingen hadden juist een zekere functie in organisaties. Die kennen een lange traditie van arbeidsdeling (vanuit economische rationalisatie), want door hoofd en handen te scheiden, ontstond er veel laaggeschoold en daarmee laagbetaald werk en relatief weinig (hoogbetaald) management dat medewerkers ‘aanspoorde’ en bepaalde wat er moest gebeuren en hoe.

Zo ontstond de bijzondere klasse van ‘managers’ mét bijbehorende status en beloning. Het concept van denkkracht (bij managers) en uitvoering (door ‘werkenden’) was ook vrij algemeen en zit in veel organisaties nog sterk in het DNA verankerd. Deze tijd vraagt echter om een andere positie van de leidinggevende en de werknemers. Als je als organisatie wendbaar en klantgericht wilt zijn, vraagt dat een andere manier van met elkaar omgaan en samenwerken.

Transparantie, inspraak en gelijkwaardigheid

De steeds beter opgeleide en zelfstandige medewerkers van tegenwoordig willen immers meer transparantie, inspraak en gelijkwaardigheid in het meedenken en -beslissen over thema’s als de werkomgeving, de wijze van werken en de eigen ontwikkeling. Op papier zorgt meer hiërarchie voor meer richting, structuur en duidelijkheid. Maar in werkelijkheid zoeken mensen in organisaties elkaar op voor samenwerking die over team-, afdeling -en functiegrenzen heengaan.

Sterker nog: uit internationaal onderzoek blijkt dat naarmate hiërarchie belangrijker wordt in organisaties, de samenwerking, performance en betrokkenheid zelfs afneemt[1]. Teams met een hoge mate van betrokkenheid behoren vaak tot de beste presterende teams in organisaties. Betrokken medewerkers wisselen minder snel van baan en vinden salaris niet doorslaggevend.

Lees hier het hele artikel.

Jan Tjerk Boonstra Jan Tjerk is Principal Consultant bij Human Capital Group. Hij heeft 40 jaar ervaring als HRM-adviseur, is docent Strategisch HRM aan zowel Hogeschool Inholland (Academy) als aan (Mindcampus) HR Academy en lid van de Raad van Advies van beide, verbonden aan business school TIAS en lid van de hoofdredactie van het magazine HR Strategie.

Uw HR-vraagstuk bespreken met één van onze collega's?

Maak een afspraak of neem direct contact op.

Verbeterde leesbaarheid

Hoog contrast

Annuleren
Opslaan
Contact