Heeft de HR-businesspartner anno 2022 nog een rol in de wendbare, lerende organisatie?
Heeft de HR-businesspartner zijn langste tijd gehad? Onze collega Jan Tjerk Boonstra vond het hoog tijd voor een nieuw pleidooi voor de HRM’er als expert op een grote diversiteit aan onderwerpen en schreef een artikel voor CHRO.
Bij HR-afdelingen en -professionals is het HR-businesspartnerschap al jaren de heilige graal. Maar waarvoor is die rol eigenlijk nog nodig? En hoe zit het met het nuttige werk dat onze HR-collega’s in hun huidige rollen doen?
De functie van HR-businesspartner lijkt in de algemene perceptie de hoogste vorm van waardering voor P&O-professionals bij organisaties. Vacatureteksten noemen nog zelden een ‘P&O’er’ en er worden talrijke trainingen aangeboden die beloven dat je daarmee de hoogste trede (ook in salarisschaal) in ons vak kunt bereiken.
Maar zelden wordt de vraag naar de noodzaak gesteld, waar die behoefte vandaan komt en wat de consequenties zouden zijn als iedere P&O’er die HR-business partner zou zijn. Wat zou die HR-business partner zo begerenswaardig maken? Die denkt vanuit strategische doelen en ambities en adviseert het management over ontwikkeling en verandering.
Strategie hangt samen met status, dat zal een deel van de verklaring zijn en daarnaast betekent die rol wellicht ook onbedoeld een grotere mate van vrijblijvendheid (ongrijpbaarheid)? Want is het management niet verantwoordelijk samen met de vakmensen en professionals hoe het werk wordt gedaan en dat doelen worden bereikt?
Lees hier het hele artikel.
Uw HR-vraagstuk bespreken met één van onze collega's?
Maak een afspraak of neem direct contact op.